söndag 29 oktober 2017

Tova agility Lahtis 29.10.2017

Trots att jag var osäker om jag skulle orka tävla, anmälde jag Tova till Vaus agitävlingar i Lahtis. Bara två agistarter och Pertti Siimes som domare.
Förra natten hade vi ändrat klockorna till normaltid och det betydde att jag var tidigt vaken och hade svårt att somna om. Kl 8 startade vi mot tävlingarna. Med i bilen också Fiolla som skulle få träffa uppfödaren och ev. träna lite med mig där i hallen.
I Kotka regnade det och jag hann på vägen tänka att skönt att det för en gångs skull inte är snöstorm. Feltänkt för innan Kouvola satte stormen igång. Körde många kilometer efter en vägverkets bil som både plogade och saltade vägen. Hade ingen möjlighet att köra om den och hastigheten var under 60 km/h på väg med 80-begränsning.
Var i god tid på tävlingsplatsen. Satte Tova och Fiolla i buren och bekantade mig med första banan.
Blev helt förskräckt då ribborna sattes på 60 cm. Protesterade åt domaren, men hjälpte inget. Suck. Dit for min motivation. Var så sur.
Startade med Tova igen som nästsista.
På första banan vägran vid tredje hindret. Sen hyl vid femte och resten av banan hurlumhej. Käpparna gjordes inte till slut och vi (främst jag) hade andra problem.


På snabbpromenad med hundarna och sen för att bekanta mig med andra banan, som var nästan den första åt andra hållet. Nu var matte igen lite försenad vid hinder nr5. Borde ha valsat efter hinder nr 3, men var rädd att Tova inte då skulle göra käpparna till slut.
Andra banan ändå bättre än första. Än finns det hopp.


Efter andra banan på lite längre promenad med hundarna. Blev alla ganska blöta. Satte hundarna ännu i buren och tittade på 2-klassens banor. De också ganska krävande. Maxi2 hade också ribborna på 60 cm.
Då jag körde hemåt hade snöandet nästan övergått till regnslask. Blev ganska tidigt mörkt och orkade nästan köra ända hem innan jag stannade för att äta. Varm mat är nog god då man hela dagen levt på frukt och kaffe.
Väl hemma igen möttes jag av följande syn:

Ikwil hade alltså blivit hungrig och nästan tömt lådan med hundgodis. På menyn fanns bla. renrevben, grisdelar och tuggpinnar. Blivit lite för mycket och fanns en del kvar då vi andra kom hem. Som efterrätt blev det för henne Attapectin och Inupekt Forte. Hoppas att natten blir lugn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar