torsdag 26 mars 2020

Luffarschack med hundarna

Coronaviruset gör att många är hemma och jobbar på distans. Igår kom budet att Nyland stängs och därmed får man inte resa in i och ut från Nyland om man inte helt måste alltså på jobb eller liknande.
Då människorna är hemma, har de tid att förutom jobba också testa hundarna med dittan och dattan.

På facebook cirkulerar en utmaning som går ut på att man spelar luffarschack mot hunden. Nie namin på ett spelplan och sen får hunden välja vilken nami den äter och därmed också sätter sitt tecken där.
Idag testade jag spelet med mina hundar. Som spelpjäser valde jag knackkorvsbitar eftersom sådana fanns färdigt i en burk i kylskåpet. Var lite orolig om de skulle räcka till, eftersom jag trodde att alla tre hundarna skulle tömma spelbrädet på en sekund. Hade fel.


Inledde med Ikwil. Ser inte riktigt vart vi sätter våra tecken, men mommo vann klart. Hon lade fyra tecken och jag bara tre.


Sen var det Tovas tur. Förlorade också där. Hann bara själv sätta två tecken.


Inför spelet med Fiolla, bytte jag taktik och det lönade sig. Oavgjort. Jihuu. Till slut vågade F nästan inte ta någon nami, eftersom hon förbjöds att göra det.


Väntar på nästa utmaning. Är säker på att någon hungrig hund hittat på dessa utmaningar och nu sitten nöjd  i en vrå då människorna ger extra namin åt sina hundar. Finns också en utmaning där man balanserar wc-pappersrullar på hundarnas huvud. Går inte med i den leken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar