måndag 13 juni 2022

DM i agility 12.6.2022

 Kymmenedalens distriktsmästerskap i agility anordnades i Pyhältö 12.6.22. 

Domare på de individuella banorna var Markku Kaukinen. Och på lagtävlingen Anne Savioja. 

Tova var anmäld både till den individuella tävlingen (plac förra året 3.) och lagtävlingen (förra året vann det dåvarande laget guld.) 

Startade hemifrån ca kl 8 och visste att dagen skulle bli lång. Lagtävlan först vid 16-tiden. Med kom också Lydi och vi plockade upp Marjut&Gretta och Terra på vägen. 

En vän från föreningen hade tält på tävlingsplatsen och dit förde jag också vår bur. Både Tova och Lydi var en tid i den buren, men sen förde jag Tova till bilen för att hon skulle få lugn och ro. Tova trivs bra i bilen så det var ev ett bra beslut. Lydi fick därmed också öva på att vara ensam i bur och klara sig själv. Bra klarade hon av det. 

Första banan var hoppbana. Allt gick bra till hinder nr 16. Matte förde Tova lite vårdslöst och T bestämde sig för att inte hoppa över ribban. Såg detta i ögonvrån, men hann inte reagera och därmed blev det hyl . Jag tänkte på något annat just vid hindret och därmed var jag inte koncentrerad på att föra Tova. 

Hyl på ena banan gör att man inte mera kan tävla om mästerskapstitteln. Men jag är nöjd med Tovas insats. Många sade efter banan att Tova rörde sig bra och att resultatet var nära. Domaren pratade också med mig om vår bana.

Video: 

Efter ett par timmars väntande, var det dags för agilitybanan. Hade inte ens i min vildaste fantasi tänkt att Tova skulle hitta tunneln som var längre från A:et. Meningen  var alltså att hunden skulle springa in i den närmare tunneln. Skojiga lilla Tova valde den andra och tänkte säkert efter den att konstigt hur långt borta matte är. Hyl alltså också här. 



Efter igen ett par timmars väntande var det lagtävlingens tur. Tova skulle starta som sista hund i vårt lag. Oturligt nog hade två av tre hundar sprungit hem hyl från banan så vi hade ingen press på att få resultat eftersom laget ändå fick hyl. Tova gjorde sitt bästa och jag kämpade till slut. Fel vid käpparna och ringen. Fick också lite övertid. 

Efter banan åkte vi nästan genast hemåt. Hann ännu snabbt besöka guddottern Line tillsammans med Lydi. Line hade haft sitt 4-årskalas, men gumo hann inte med. Fick godheter på deras innergård .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar