lördag 1 juli 2023

Lydi rally 30.6.23

 
 
Lydi gick med mig på rally-lydnadskurs. Kursen varade 7 gånger och Tova vikarierade Lydi en gång.  
En av lärarna var Hannele, som också har schapendoesen Nelli och med henne har hon tävlingsrätt i segrar-klassen.

Redan under kursens gång, sade Hannele att hon kunde tänka sig att tävla med Lydi i rally. 
Själv är jag ännu osäker på själva grenen, var och när skall man göra de olika momenten. Själva utförandet av konsterna är ganska under kontroll. 
 
Vi kollade med Hannele tävlingskalendern och 30.6 skulle det finnas tävling i Lahtis. 
Först tänkte jag att jag inte skulle åka med eftersom jag hade annat program för den kvällen. Men sen ändrade jag mig. 
 
Lydi och Hannele tränade ca fyra gånger i två olika hallar i Kotka. Ibland var jag med i hallen och ibland satt jag i bilen. Tänkte att Lydi koncentrerar sig bättre om matte inte är med.  

Före fredagen, köpte jag tävlingsbok åt Lydi och dekorerade&plastade in den. 
Ingen utomstånde visste om våra planer. Hade velat berätta åt hela världen. 


 
Nybörjarklassen skulle börja kl 20.30 på fredagskvällen. I god tid startade vi. Tova fick också komma med
Plockade upp Hannele på vägen. 
Framme i Lahtis ca kl 19.20. Hallen ny bekantskap för mig. Hannele hade varit där någongång. 
Banan såg ut såhär: momenten alla bekanta. Hur de placeras på banan är alltid olika. 


Lydi skulle starta som tredje sista. Före tävlingen började, mättes hennes höjd och nu vet jag att hon är 40-50 cm hög.
Lydi var inne i hallen en stund och sedan bestämde jag mig för att då Lydi&Hannele är på banan, sitter jag i bilen och väntar. Vill inte att hennes koncentration skall gå till det att ev söka efter mig. Hannele klarar sig bra med henne på tumis. En kompis lovade videofilma vår prestation. Huh.
Var spännande. Uppdaterade i Facebook var vi var och då började gratulationerna komma in. I nätet fanns redan resultaten. Fick också videon till min telefon. Hann inte se på den förrän Hannele och Lydi kom ut. 
Allt hade gått bra. Lydis arbetsmoral hade varit toppen. Ett par gånger hade det hörts ljud i hallen och Lydi hade reagerat. Men återhämtat sig bra.
Deras resultat var 92p/100 p. Totalplacering ca 8/19. Inte illa. 

Videon:

 





Betyget:
Startade hemåt ca kl 23. Var hemma lite efter midnatt. Helt slut.



 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar