måndag 14 augusti 2023

Schapendoes specialutställning Vääksy 12.8.23

 Igen dags för specialutställning och jag har en utställningshund, Lydi. Tänkte i något skede anmäla Tova, men eftersom hennes tänder är i lite dåligt skick och pälsen är tovig, lät jag bli. Tur det för tikarnas domare räknade alla tikars tänder och kollade dem annars också noggrannt. 

Tikar var 57 anmälda. 53 på plats. Domare: Anja Boonemmer från Holland. Specialdomare.

Vi var tidigt på plats. I Lydis klass fanns det 5 tikar. Lydi kunde inte enligt mig riktigt röra sig och ev pga det blev hon tvåa i klassen. Domaren verkade nog förtjust i henne och kollade henne noggrannt.

Nära segern i klassen men placerades som tvåa. Superbra kritik. Om Lydi inte ville röra sig fint så stå kunde hon om hon ville. Det är jag nöjd över. I något skede viftade hon inte på svansen, men sedan lyckades jag få den att röra på sig.

Bedömningen av tikar drog ut på tiden och vi måste vänta på bästa tik ringen. Där säkert 20 tikar och att placeras skulle vara svårt. Men döm av min förvåning då domaren plockade ut oss som en av de 5-6 bästa som gick vidare. 

Jippo (BIR-veteran) och Tovas syster placerades som fjärde bästa tik och Lydi som tredje. Före oss kom den hund som vunnit oss i unghundsklassen och till bästa tik valdes segraren från championklassen. 

Mycket nöjd med Lydis prestation. 

Tova och Lydi poserar på utställningsplatsen. 

 


 

Lydis bedömning: 


 

Lydi poserar ännu med sin fina rosett som hon fick. 


Lydi deltog ännu i avelsgranskningen som gjordes av den andra domaren, Marjolein Flobbe.

Enligt henne borde Lydi ha lite bredare skalle och längre svans. Noggrannare beskrivning kommer senare.


1 kommentar:

  1. Voit olla tyytyväinen kasvatustyöhösi, kun Jippo pärjäsi niin hienosti. Ja pikku Lydi on kyllä todella kaunis koira. Hyvä, että tuomarikin havaitsi sen. Olihan narttujakin näyttelyssä melkoinen määrä. Onnea.

    SvaraRadera