lördag 3 augusti 2024

Lydnad i Fredrikshamn 2.8.24

 Eftersom Lydi inte fick 1-pris och TK1 (skolningserkännande från nybörjarklassen i lydnad) bestämde jag mig för att försöka på nytt i tävling i Fredrikshamn 2.8.24. Domare där Pernilla Tallberg, som jag vet från gymnasietiden. Pernilla är lite känd för att vara sträng i bedömningen så jag var inte 100% säker att vi skulle få bra resultat därifrån. 

Tränade lite lydnad i början av veckan. Bla var jag i måndags till samma hall där tävlingarna var, och tränade lite. På tisdagen också uteträning i Fredrikshamn. Resten av veckan bara enkla saker. 

På tävlingsmorgonen var jag med hundarna och Marjut i skogen och L fick springa av sig. Lånade också Opri hit för ett par timmar. Före tävlingarna var jag på Tattoo-konsert tillsammans med Marjut. Hundarna fick alltså vila. 

Regn mest hela dagen, så jag var orolig om jag ens skulle få ut Lydi ur bilen. 

I nybörjarklassen 5 hundar. Kom fram att fyra av dem var första gången på lydnadstävling. 

Platsliggandet: bordercollie (pojke som var utanför ringen mycket intresserade av Lydi), Lydi, staffi, sheltti, amstaffi. 

Staffin bestämde sig för att inte hållas på plats utan gick mot föraren. 

Lydi fick för det här momentet 9,5 eftersom hennes tassar var oroliga vid mattes sida. 


Inkallande. Matte tittar ner till sidan dit Lydi skall komma. Lydi har som vana att springa förbi matte och därför försökte jag få henne att stanna vid sidan. Lyckades ganska bra. 9.



Fjärrdirigering. Inget att påpeka om detta. 10

 

    

 

Inkallande med hopp över hinder. Lydi hoppade lite extra i slutet. 9,5

 

    


 

 

 Fritt följ. Lydi är långt framme och kilar lite framför matte.  Följ blev bättre mot slutet. 7,5

 

                                    


 

Läggande under gång. Inga kommentarer. Inte ens för högt kommando som matte blivit tillsagd ett par gånger. 10

 


 

Hållande av apport. Lite tuggande och sen tappade L apporten ur munnen. Som tur fick matte tag i den. 9.

 


 

Helhetsintryck: 9.

Domare sade att Lydi är mycket duktig och kunnig. Ännu lite hoppande och skuttande. Jag borde inte vara nervös eftersom Lydi är så kunnig. Håller nog med om det. 

Ännu lite att träna och sen väntar öppen klass på oss. Mycket möjligt ännu denna höst eftersom vi har hemmatävling och DM.

 

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar