fredag 15 juli 2016

Eka viikko

Viime lauantaina Fiolla muutti taloon ja on pistänyt meidän elämän ja talouden uuteen uskoon. En muistanut et 7-viikkoinen schapepentu on niin pieni. Ei siis vielä pääse sohville eikä sänkyyn ja isot koirat eivät vielä tiedä miten onnekkaita voisivat nyt olla...sit kun F pääsee sinne niin niillähän ei oo mitään piilopaikkaa.

Öisin olen nukkunut huonosti. Joka yö herännyt pari kertaa. En tiedä mikä on herättänyt minua. Viime yönä Fiolla nukkui paikallaan mun sängyni viereellä joten hänen liikkeensä ei herättänyt minua. Eilen illalla hän nukahti olkkariin joten jossain vaiheessa hän on tullut makkariin. Matkalla tehnyt pissat ja kakat. Olen iloinen et hän on omaksunut jonkun paikan hänen omakseen. Sit kaikki muuttuu kun sohvat ja sänky valloitetaan. En oo enkä tuu nostamaan hänet sinne. Tarkoitus olis myös et hän ei tulis sänkyyn...sama periaate mulla oli Tovan kaa. Hän saa nykyään nukkua sängyssä vain pimeään aikaan eli silloin kun lamput ei oo päällä. Siks sammutan valot aika nopeasti illalla.

Tova ei oo enää pariin yöhön nukkunut makkarissa kun olen herännyt. Hän on vallannut pienemmän sohvan ja vain Iksu nukkuu mun kaa. Tänä aamuna Ada nukkui makkarissa olevan pedin päällä. Ihan kiinni seinässä ja kahden hyllyn välissä. Pelkäsin vähän et Fiolla menis sinne häiritsemään Adaa mut aika hyvin hän pysyi poissa. Sitä petiä kun pitää vähän maistaa. Ihan vähän toista kulmaa.

Ekat päivät oli aika kaoottisia. Piti tarkkaan miettiä milloin menisi isojen koirien kaa ulos. Vaikka kuinka yritin niin Fiolla oli aina etuovella änkemässä mukaan ulos. Etuovesta kun pääsi maailmalle. Pari kertaa hän sai pienen palan juustoa jotta hänellä olis jotain tekemistä kun aukaisin oven. Sekän ei auttanut eikä se et jätin hänet olkkariin ja juoksin etuovelle. Ennen kuin minä olin ovella niin siinähän oli myös F. Ekana päivänä jätin hänet porttien taakse mut sieltähän hän karkasi. En tiedä mistä. Toisella kerralla hän ei enää päässyt sieltä.

Heti maanantaina kävimme aamulenkillä metsässä mun kavereitten Jaanan ja Jaanan kaa. Metsässä oli vilinää ja vilskettä kun tällainen kokoonpano käveli siellä. Jaana&Jaana eivät mahtuneet kuvaan.
Vasemmalta oikealle: Greetta, Saaga, Friida, Ada, Ikwil, Tova, Tessa ja Muru.

Tällä viikolla olemme käyneet neljästi aamulenkillä metsässä. Ekoilla kerroilla F sai olla hihnassa  ja välillä jonkun sylissä. Pari päivää hän on päässyt vapaana mukaan. Välillä pitää kuitenkin kantaa hänet ja jäädä odottamaan. Tosi reipasti on liikkunut. Välillä on ollut meidän edellä.

Automatkoilla Fiolla on ollut repsikanpaikan lattialla pienessä kantokopassa. Siellä hän on huutanut melkein koko ajan mut välillä on ollut hiljaa ja silloin olen yrittänyt kehua häntä. Kunhan hän kasvaa niin aion yrittää saada hänet samaan häkkiin esim. Tovan kaa. Nyt en vielä laita hänet sinne sillä Tova ja hän ei välttämättä oikein diggais sitä. Kantokoppaa olen kantanut sisälle ja se on ollut olkkarissa ovi auki. Välillä laitan Fiollan sinne nukkumaan ja välillä hän menee sinne ihan itse. Yleensä ovi on saanut olla auki.

Tiistaina mulla oli autolla öljynvaihto. Otin Fiollan mukaan ja sen ajan kun autoa huollettiin niin me olimme hengailemassa Prisman ulkopuolella. F sai paljon kokemuksia eri autoista, ostoskärryistä, lapsista ja metelistä.  Neiti osoitti miten kovat hermot hänellä on sillä hän meni vähän ajan päästä makaamaan maahan joko mun viereeni tai jalkoihini.


Takapihalleni viritin sen saman putken mitä Iksun pennut käytti silloin 4 vuotta sitten . Tänään satoi vähän päivällä ja F pyysi ulos. Neiti oli fiksu eikä halunnut kastua joten hän meni kakalle putken sisään. No ei auttanut muuta kun puhdistaa putken ja laitoin sen sit pois.

Ruoka on maistunut ihan hyvin. Tarpeet tulee tehty sekä ulos että sisälle. Välillä osutaan paperille, välillä ei. Pari päivää mulla oli muutama matto lattialla mut kun yhden yön tuli kolme kasaa sille niin sekin lähti pesuun. Mattopesulla kävin ja nyt matot ovat varastossa. Adan takia mulla on sohvan viereessä karva-alusta jotta hän pääsisi sohvalle.

Toistaiseksi Fiolla ei oo tuhonnut paljon mitään. Yhdestä paperista oli vähän syöty. Terassia, sohvan päällisen nauhat, kengännauhat, häkkiä, kylpytakkiani on maisteltu. Ulkona pihalla hänellä on palloja sekä muovinen ruukku leluina. Hyvin ne ovat kelvanneet. Melkein joka päivä olen leikkinyt hänen kaa. Hyvin pitää kiinni leluista.

Viime päivinä olen ajatellut et ehkä tästä ehkä kuitenkin tulee jotain. Fiolla on ihan kiltisti jäänyt eteiseen kun olen lähtenyt joko ilman tai muitten koirien kaa lenkille. Koiria on lenkitetty eri kokoonpanoissa. Tänään olen varmaan käynyt noin viidella eri lenkillä. Mut kun on loma niin on aikaa myös siihen. Hyvin vaikuttaa koirien tulevan toimeen jos en oo kotona. Yritän jatkossa päivittäin jättää ne keskenään sillä n kuukauden kuluuttua niiten pitää pärjätä pitempiäkin aikoja.


Ai minä vai?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar