måndag 31 december 2018

Agility Lahtis 29.12.2018

Hade efter en lång tävlingspaus med Tova, anmält henne till tre starter i Lahtis. Tassen har ännu ett sår på ena tån, men det verkar inte störa henne något mera. Följer med och putsar tassen efter träningar i egen hall med sandbotten.
Domare: Arto Laitinen. Brukar göra trevliga banor. Så också nu.
Första starten efter kl 14. Startade i god tid, tog också Fiolla med mig. Och en tygbur. Ikwil fick stanna hemma.
Början inte så bra. Skulle alltså till Lahtis och brukar ta motorvägen mot Kouvola. Missade avtaget till motorvägen och var tvungen att köra via Prismas parkering för att komma upp på den. Vet inte vart jag var på väg....Butiken? Hallen? Som tur svängde jag inte in på motorvägen mot Helsingfors, då hade jag fått åka nästan ända till Pyttis innan jag kunde ha svängt om.

På tävlingsplatsen i god tid. Fick t.o.m. bilen rätt nära hallen. In med hundar och saker in i hallen. Hann se när Jippo och Tuija sprang sin sista bana i mediklassen. Tyvärr hyl. Men banan såg ok ut. Vi hade den som första bana. Hoppbana.
Början gick bra, men vid käpparna hade Tova säkert för god fart och hann inte göra första käppen. Före följande putki gjorde hon en extra sväng...men annars nöjd med banan. Hann efter ringen byta sida.


Första agibanan såg också ok ut. Vet inte varför Tova fällde första ribban. Fick panik efter mig?  Hade inte trott att käpparna vållade problem. Stod jag månne i vägen? Kontakterna fungerade på denna bana. Beror det på att vi redan hade ett fel under? Lite konstigt också varför Tova inte sprang upp på bommen? Kanske jag var lite sen? Hyl från denna bana alltså.


Sista banan var också relativt ok. Största problemen uppstod efter käpparna. Många förare stannade på bommens andra sida, men jag ville se till att Tova gjorde käpparna rätt och därför var jag på bommens andra sida.Borde noggrannare ha fört henne till putkin.
Jag hade ganska bestämt kommande vid gungan och Tova hoppade ner från den. Tova hoppade högt från A:et och matte glömde vilket hinder som var det nästsista. Matte hyllade också vid sista hindret. Tova var duktig, matte hade mycket att förbättra. Hyl också här.


Fiolla skötte sig bra. Alltid då jag öppnade buren, var det hon som först stack ut sitt huvud genom öppningen. Fiolla fick träna käpparna i hallen. Bra med träning någon annanstans än i egen hall. Är lycklig över att Fiolla kan koncentrera sig fastän det händer omkring henne. Ännu behöver F träna käpparna mycket innan hon är färdig för officiella tävlingar.

På hemvägen beslöt jag mig för att köra via Koria eftersom vägen Lahtis-Kouvola var vältrafikerad och ibland såg jag inte var vägen fortsatte. Men missade den andra vänstersvängen och körde sen via Anjala. Suck, börjar vara orolig över mig själv...
Hemma märkte jag att hundarnas liggunderlag blev troligen i hallen. Satte meddelande till arrangörerna och de hade hittat den. En kompis tog den på söndagen med sig till Kotka. Får den av henne bara vi hinner ses.

1 kommentar:

  1. Hieno oli eka rata. Ja muissakin radoissa oli paljon hyvää. Tovis on aika tarkasti ohjattava paikoin. Hyvässä vauhdissa hypyillä sille riittää näyttö ja voit jatkaa matkaa, vaikka se on vielä tekemässä, mutta kepit vaativat selvästi hyvin tarkkaa viemistä edelleen, kun on vähän vaativampi kulma.

    SvaraRadera