tisdag 28 juli 2020

Agi St Michel 26.7.20

Funderade nog igen att var det ett klokt beslut att anmäla Tova till fyra banor i St. Michel?
Första banan kl 9 och det betydde start senast kl 6.30 hemifrån.
Hela lördagen hade det regnat och tävlingarna skulle vara på gräsplanen på en travbana. Ingen chans att få bilen nära och ingen möjlighet att köpa ät- eller drickbart.
Ikwil stannade hemma, Jaana lovade att ta ut henne på dagen.

Men hjälpte inget utan det var bara att stiga tidigt upp och åka iväg. Snabbpaus på vägen för att magen krävde det.
Framme i tid. Buren och andra saker närmare banorna, fick plats delvis i skugga. Hundarna in i buren och mot första banan.
Domare: Anders Virtanen och Seppo Savikko. Båda dömde en agi- och en hoppbana. Turvis domare eftersom det fanns två banor samtidigt på planen.

På bekantningen sade domaren att underlaget är så vått att med vanliga länkkare, klarar man sig inte. Jag hade mina nya Inov-skor på mig och de verkade ok.
Vägran vid andra hindret. Tänkte redan då på hinder nr 3. Inga andra fel, men farten var inte den bästa pga underlaget. Varje steg tog sjukt i mina fötter. Tänkte redan att jag klarar inte av fyra banor. Men som tur blev föret bättre eller så glömde man bort smärtan.

(Video kommer ev. senare.)





Hann just och just föra Tova till buren innan det var dags för följande bana. Domare här Seppo.
Hurlumhejbana eftersom vi hyllade redan efter fjärde hindret.

Agibana1:


Nu lite längre paus. Hann äta lite.

Sen igen på bana gjort av Anders Virtanen. Startade bland de sista. Hann inte kolla hur de andra klarat sig. Spännande in i det sista med gungan som nästsista hinder. T har ibland kommit bort från gungan om matte ropat för hårt kommandot. Nu försökte jag med hårt och mjukare kommando. Lyckades. I mål var jag inte säker på om det blev nolla. Men då bekantningen för följande bana var i gång, berättades resultaten från agibanan och vi utlystes till vinnare. Då jag förde tävlingsboken till kansliet, sade jag att certifikat kan tas emot och det fick vi. Tovas andra agicertifikat. Ett till och hon skulle vara agichampion, precis som sin mamma och syster.
Vårt resultat -0,54. Alltså den tiden under idealtiden. 



Videon tagen från livestream: (käpparna är längst till vänster)


Sista banan  hoppbana med Seppo. Farten är inte den bästa och av någon anledning gör vi ett fel vid käpparna. Helt slut efter denna bana. Så också Tova.

Måste sitta en stund och dra andan. Åt också lite.
Var efter prisen eftersom ingen prisutdelning ordnas. Fick rosett, gåvokort till Riemu-kauppa samt en påse med hundgodis.
Packade ihop sakerna och gick sen för att hitta en geogömma. Körde också via ett par andra.
Hemma vid 17.30-tiden. Fin dag trots tidig väckning. Certifikatet räddade en hel del. Nu skall det tävlas med T för att få det sista certifikatet. Försöker hitta tävlingar här i öster. Större chanser att lyckas här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar