söndag 1 november 2020

Lydnad Kotka 31.10.2020

 Igen lydnadsprov i egen hall och förening. Domare Kaarina Pirilä och som liikkuri Kyllikki Riisiö. Vi tränar med Kyllikki i Fredrikshamn, så jag var lite rädd att främst Tova skulle tigga namin av henne.

Evl på morgonen med början kl 10. Tova som andra ekipage.

Voi vitsi vad jag är nöjd med en del av våra moment. Tyvärr var föraren inte riktigt skärpt och hon tappade bort sig i bla zeta där hon tidigare sagt fel sittkommando. Men vi hade fått 7 från det momenten om matte inte svängt sig åt fel håll. 

I platsvarandena fick vi i båda 9½. Då jag lämnat Tova och sitta, hade hon flyttat tassarna lite och satt snett då jag återvände in i ringen. I platsliggande var det också något litet fel. 

Främst nöjd med kukka (första momentet) där Tova tänkte runda konen från höger, men ändrade kursen och lyckades nästan perfekt. Domaren ville se att Tova sprang rakare runt konen. Hon skulle bara veta hur mycket vi kämpat med detta moment. Att springa förbi hinder och apportörer, är inte så lätt för en liten Tovis. 

Inkallandet gick också bra. Domaren tyckte att T anade lite ena stoppandet. Hm...

Nollade ohjattu. Är inte säker på om T såg att apportörerna fördes. Vid tolppa hamnade hon på utsidan av ringen och då jag försökte få henne på insidan, tappade hon riktningen.

Vid följandet lyckades jag stiga på Tovas tass då hon var bakom mig. Visste inte var hon var. Efter det var följande säkert inte vackert att se på. Detta måste tränas och mycket.

Kaukona lyckades förutom ett par extra kommandon då T tittade annanstans. Men hon klarade av att göra alla ändringar.

Ruutu nollade vi eftersom jag var för snabb och kommenderade Tova att lägga sig alltför tidigt. Tassarna var på utsidan. Men "eteen" lyckades vi med på första försöket.

I tunnari hittades pinnen bra. 

Totalt fick vi ihop 174,5 p av 320 möjliga. Var ingen på sista plats, men det gör inget för T var så duktig. Flera sade att vi utvecklats mycket och för första gången verkade hela tävlingen (förutom platssittandet) vara en njutning från början till slut. T har fått bra självförtroende och kan utföra vissa saker trots oroligt omkring henne. Matte borde bli säkrare och inte håsa så mycket. 



Tova skall nu främst träna ohjattu så att apportörerna förs dit ismyg och också tät följ och matte hur gå i zetat.

På eftermiddagen Fiollas tur. Körde hem Tova och tog F med mig. Nervöst också med henne. 

Tog henne säkert lite för tidigt ut ur bilen. Då det var vår tur, var hon redan lite apatisk. Som tur hoppet som första.

Följ kaotiskt och också stå samt ligg vid följ. Vet inte varför F väjde för mig.

Rutan nollade vi också eftersom F lade sig med tassarna på bandet. Samma fel som T gjorde. F trodde att man skulle runda konerna och det skall man inte där.

Men F fick bra poäng från många moment: hoppet, inkallandet, sittande i grupp och "kukka": 

Nu måste följande tränas och också de andra osäkra sakerna. Tyckte själv att F tog stress över domaren som rörde sig och också ev. liikkurin. Att matte är nervös, gör inte saken säkert lättare.




På Fiollas träningslista kom rutan , förflyttning mellan de olika momenten och att klara av moment om det finns störande moment omkring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar