måndag 9 november 2020

Tova agility Kotka 8.11

 Efter en kort tävlingspaus, återvände Tova till agitävlingsbanorna. Nu hemmatävlingar och som domare: Anne Savioja. Har flera gånger varit på Annes banor, helt ok, men länge sedan sist.

De stora hundarna startade på eftermiddagen, vår första start var kl 15.30. Detta är inte alls bra. Hinner vara nervös hemma. Startade tidigt mot hallen för att se de mindre hundarna på banan. Men lyckades inte eftersom deras tävling tog slut. Sen var det bara att vänta och vara nervös. I hallen fick man inte vara utan ansiktsskydd så det var lättare att vänta ute. Kallt där, men så också inne. 

Bestämde mig för att lita på Tova och föra henne på de sätt som vi kan. Inte ev. de snabbaste men känner mig säker med de sätten. 

Först hoppbana.Verkade ok. Ändrade på sättet att föra Tova efter käpparna. Vet inte om det var så bra. Tog bort farten av henne. Inga andra fel än att sista biten från längdhoppet snuddades vid och den föll. Nöjd ändå. 


Andra banan agilitybana. Trodde vi kom i mål med nolla. Hörde sen att det var femma. Väl hemma igen kollade jag igenom videon och märkte inget fel. En annan hade filmat banan nere i hallen och där syns att ribban efter bommen trillade. Jag stod säkert i vägen för liten T. Nöjd nog också här. 


Tredje banan igen agilitybana. Just före sista putkin, lyckades jag får Tova in i putkin och inte bakom till hoppet före det. Här alltså hyl. Suck. 



Inför sista banan var jag inte så optimist. Som tur hade vi fått två resultat på de första banorna. Tova var i god form, men misstag händer ibland. På sista banan var de svåraste ställen på slutrakan. Efter sista putkin fanns det inte många möjligheter...chansade och testade olika varianter. Koncentrationen stördes lite då jag vid starten hörde att någon kvinna skrek "tehkää nyt sitä nollaa" dvs "gör nu den där nollan". Gissade att det var domaren som skrek det åt mig, förstår inte ännu heller varför. Tolkar det genast som om hon ville störa oss. Gjorde vårt bästa och jag försökte föra Tova lugnt och med bra attityd. Improviserade lite på slutet och det lyckades. Vi vann den här banan och fick vårt andra hoppcertifikat. Vår tid -0,92 s! Ett hoppcertifikat till och Tova är agilityhoppchampinjon. Jihaa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar