fredag 26 oktober 2018

Tova tränar lydnad 25.10.2018

Tova var igen på lydnadsträning i igen hall 25.10.
Brjade med "ohjattu". Gjordes mot agilitysidan. Först vänster apportör: Tova springer med en "krok" till vänster till stolpen. Därifrån inget problem att hämta den vänstra apportören.
Sedan högers tur: springer igen krokigt till stolpen. Också denna gång krok till vänster. Men den högra går inte att hämta. Försöker först med mittersta, sedan vänstra och först efter många kommandon, hämtas den högra.
Kroken och problemet med den högra kan bero på att Mirja&Nuppu stod på högra sidan och att dörren också var där.

Tunnari: Pinnarna på samma plats som stolpen var nyss. Tova springer dit och ställer sig bland pinnarna. Snusar lite och tar första bästa och hämtar den åt mig. Fel. Skickar henne på nytt och nu hittas den egna.

Zeta: sitt-stå-ligg. Börjar igen mot agilitysidan och svänger vänster-höger. Första sitt bli alltid ogjord eftersom Tova inte bara kan. Hon blir och stå. Sätter henne i koppel och då går det att sitta. Utan koppel får det också att sitta då vi går annanstans. Stå utan problem. Med ligg också problem då vi är nära agilitysidan. Då också står Tova. Suck.

Luoksetulo: Görs från hörn till hörn med början vid dörrsidan och mellanstaketet. Stående är långsamt men hon stannar. Ligg otroligt bra med kommandot "Kippaa" och lite extra hjälp med händerna. Försökte tidigare använda Kippis men det får mig att skratta och jag vet inte om betoningen borde vara på Kip eller pis så Kippaa är bättre.

Till sist gör vi Kukka dvs hopphässäkkän. Apportörerna på plats. Först gul blomma. Tova bongar den och springer runt den.
Den gula byts ut mot röd. Då springer Tova till den högra apportören och ställer sig där då jag nekar henne. Jag öppnar munnen och hon hittar blomman och rundar den.
På nytt samma sak. Ger kanske ett annat "kukka"-kommando. Men jag är nöjd. Så också Saija.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar