lördag 18 november 2017

Ikwil Ojanko 18.11.2017

  Efter agitävlingarna förra söndagen var jag igen tvungen att komma på tävlingar med Ikwil.
Som tur anordnades det igen tävlingar i Ojanko. Domare denna gång Anne Savioja och Reetta Pirttikoski. Vi hade Anne på första agibanan och Reetta på de två andra. Fiolla kom igen med som turist och maskot. Största delen av tiden fick hon sitta i bilen, men det tröttade ut henne lite och på promenaderna kunde hon inte skälla ut alla hundar som kom emot. Gör bra åt henne.

Det svåraste stället på agibanan var hindren 4-6-. Där gjorde maxina största delen av felen och jag var helt säker på att Ikwil inte skulle göra muren om jag inte hann och föra henne dit. Men fanns inte andra möjligheter än att lita på hunden och sen ev. veta vad man borde träna på. På videon syns att jag hann hur bra som helst nästan föra Ikwil till tunnelns öppning och sedan ta emot henne bakom muren. Konstigt att vi lyckades. Men sen vid gungan kommer felet då Ikwil igen en gång tas sats från brädet och skuttar ut i rymden. Suck, något som jag borde göra något åt. På träningarna gör hon inte så här. På andra agibanan tar hon lite sats men inte alls så här farligt. Bommen görs säkert, Ikwil hade nog också här möjlighet att skutta men gjorde det inte. 5 felpoäng alltså från första agibanan.

Första agibanan

Hoppbanan såg mycket knepig ut. Efter att ha gått igenom den ett par varv, var jag ännu osäker var följande hinder var. Käppinledningen lite knepig och sen borde man hinna och föra hunden bakom hindret efter dvärgtunneln (den gula). Suck.
Men vi klarade av de svåra ställen fastän matte hamnade på fel sida av gula tunneln. Om jag varit på andra sidan så hade säkert I hoppat hindret fel väg. Men sen gjorde matte en felbedömning. Hade hunnit byta sida vid hinder nr 17, men gjorde det inte eftersom jag inte planerade det så. Nu "takaaleikkaus" vid hinder nr 18 och jag hann inte till nr 19 förrän I hade hoppat det fel väg. Suck.
Hoppbanan är filmad i två bitar eftersom minnet hade tagit slut och resten hade sparats på annat ställe än början.

Hoppbanan del1
Hoppbanan del 2

Andra agibanan såg helt ok ut. Ett par ställen plus kontakterna kunde vålla problem. Under bekantningen trodde jag att A:et skulle göras två gånger. Som tur kollade jag hur de andra bekantade sig med banan och insåg att andra gången gjordes tunneln...huh.
Funderade hur jag skulle föra Ikwil vid hinder nummer 2. Många gjorde det via den högra vingen, men jag hade planerat att göra den via den vänstra fastän utrymmet där var ganska smalt. Lyckades.
Gungan gjordes alltså bättre än på första banan. Kanske det beror på min vals efter den? Kanske Ikwil får bråttom efter mig på gungan om jag fortsätter framåt?
 Litade på Ikwil under hela banan förutom på bommen. Banan kändes logisk och vi båda njöt. Men nolla i bagaget var jag tvungen att "säkra" bommen och lät Ikwil göra den långsamt för att ev. få henne att röra kontaktfältet. Lyckades. I mål -0.37 s under idealtiden. Årets första SM-aginolla är gjord.

 Nollan

6 starter på en vecka med Ikwil. Resultaten: 0-5-hyl och 5-hyl-0. Nästa tävling (hemmatävlingarna 2.12) hyl-0-5?
Det var så roligt att tävla med Ikwil. Kändes precis som då för en tid sedan då allt flöt som det borde. Emellanåt har det varit alltför allvarligt och resultatpressen har tryck på mig. Ikwil kommer alltid som vinnare i mål.

Tack Joonas Penttinen för att du filmade också våra banor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar