söndag 3 december 2017

Agilityveckoslutet 2-3.12.2017

Den egan hundföreningen ordnade 2-3.12 agilitytävlingar och jag hade anmält mina två tävlingshundar till totalt 6 starter.
Under veckan  hade jag lite stegring, beror säkert på behandling och mediciner, så det var oklart om jag ens kunde delta i tävlingarna. Tänkte ev. skippa Iksus starter på lördag för att vara i skick med Tova på söndag.
På lördagmorgon kände jag mig lite sjuk. Tänkte att ev. bara tävla på en bana med Ikwil och sedan komma hem igen. Men på tävlingsplatsen och efter första banan flödade adrenalinet i mina ådror och jag sprang alla banor med I. Känslan blev bara bättre och bättre och inte ens på kvällen kände jag mig så sjuk längre. Domare idag Mika Kangas. Trevliga banor med ribborna på 35 cm. Kan i framtiden också tävla på hans banor

På första banan tappade matte konceptet efter gungan och Ikwil hoppade hindret två gånger dvs hyl.

På andra banan drabbades matte av demens efter bommen och mindes inte hur hoppet skulle göras. Och då matte inte ger något kommando, chansar Ikwil och denna gång valde hon fel riktning. Hyl alltså också här.


På hoppbanan hade jag planerat in valser och andra sätt att föra Ikwil. Men märkte själv också att det mest blev persjättön eftersom de är  absolut smidigaste om de görs i tid och föraren vänder tillräckligt på huvudet. Ni som inte vet vad de är så gör jag bla. sådan mellan hinder 6 och 7 samt 7 och 8.
På banan hade vi flow och det gav oss en hoppnolla och sjunde plats. Hastigheten också helt ok.



Efter Ikwilss tävlingar, hem med henne och ut med de andra. Sen tillbaka till hallen för att talkoarbeta under maxi3. Efter det kokade jag risgrynsgröt och bakade jultårtor. Det var ju ändå lillajul.

På söndag Tovas tur. Tänkte ta Fiolla med mig i bilen, men Tova ville det inte för hon ville vara ensam med matte. Gårdagens ljuvliga vinterföre hade bytts till det samma gamla vanliga regnet.
Tre banor med Tova. Domare: Jari Suomalainen. Minns att jag någongång varit med Tova på hans banor. Men då hade vi problem med första hoppet och gjorde resten av banan med hyl i bagaget.

Första banan såg relativt lätt ut. Men i första klass skall den också vara det. Var mest att springa fram och tillbaka. Tog kontakthindren säkert och efter gungan tappade jag greppet över liten T. Tovis gjorde de hindren på rakan helt rätt, men då hon skulle svänga tillbaka gjorde hon ett hinder för mycket och vi blev diskvalificerade. Tovis hade roligt.


Andra agibanan var nästan bakframversion av den första. Efter kontakthindren blir jag efter Tova om jag inte chansar att hon rör vid kontakterna.
Svåraste stället var till käpparna och jag bestämde mig för att bli på höger sida (sett från kameran). Hoppet efter käpparna kunde hon kanske ha gjort på nytt och sådana här "takaaleikkauksia" måste vi öva på.
Då Tova är på gungan "måste" jag ropa åt henne så att hon inte skall flyga över den. Fel alltså vid alla kontakter, totalt 15 p. Men ingen nolla på den banan och vi placerade oss på andra plats.


Före hoppbanan tog jag Tova på en liten skogspromenad. Tänkte att hon måste få springa av sig lite. Men kanske pga vädret, gick hon mest vid mina fötter och ville snabbt in i bilen igen. Tova tycker inte riktigt om regnväder.

Hoppbanan verkade igen trevlig. Och det var den nog också. Försökte lita på Tova. Från videon märker jag att jag ganska ofta använder Tovas namn på banan. Ibland kanske lite onödigt. Men denna bana gav oss vår andra LUVA. Med tre Luva stiger man till följande klass. Tovas nästa tävlingar nästa onsdag. Sen kan hennes löptid börja.



Igen på prispallen. Samma placering och nästan likadan bild som för en vecka sedan, då föreningsmästerskap. Idag officiella tävlingar.
Tova och alla pris som hon idag sprang hem. Matte fick choklad för att orka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar