tisdag 6 december 2022

Nordisk Vinnare 2022

 Hade anmält Lydi till juniorklassen i Nordisk Vinnare 2022 som ordnades lördag 3.12.22 i Helsingfors Mässcentrum. 

Startade tidigt eftersom jag hörde att det på fredagen varit långa köer till parkeringen. På plats redan ca kl 9 och vår tur var kanske vid 12-13-tiden. Men bra eftersom Lydi hann lugna ner sig lite före det var vår tur.

Domare: Esa Ruotsalainen och i Lydis klass fem juniortikar. Misstänker att Lydi var den yngsta med en ålder på ca 10,5 mån. 

Eftersom Lydis namn börjar med Ö, sprang hon sist av de fem. Nosen i marken eftersom många andra redan hade sprungit där. Men tror att domaren förstod. 

Alla fick Eri (rött kort) och fortsatte alltså i konkurrensklassen. Visste att min fot var sjuk,men bestämde mig för att springa om det skulle behövas. Efter en stund vinkade domaren åt oss och placerade oss som tvåa i ledet. Och det hölls till slut. Så Lydi blev andra bästa juniortiken, förlorade titeln Nordisk Junior Vinnare 2022 till samma tik som vann juniorerna på fredag. 

Men vi fick junior-certifikatet som är helt ny grej för mig. 

I bästa tik-ringen, slängdes vi snabbt ut för att vi var 8 där och bara fyra placeras. Vi blev ändå och tittade på ringen och mitt i allt, ropades det att juniortik som blev tvåa skulle in i ringen med en annan tik (som fick certifikatet på fredagen) och tävla om certifikatet. Jag hade redan bytt om till normala kopplet, sade det åt domaren men som tur hade jag utställningskopplet i fickan och fick utbytt det . Igen sprang vi och igen bestämde jag mig för att springa om det är det som behövs för certifikatet.Och det fick vi. Kunde inte låta bli att jubla lite.

Så Lydi fick på sin första riktiga hundutställning både jun-cert (tre behövs för junioruställningschampionat) och normalt certifikat. 





Lydis kritik: Erinomainen tyyppi, hyvät mittasuhteet. Oikealinjainen pää, tyypillinen ylälinja. Vankka runko, hyvät takakulmaukset, riittävät edessä. Hyvä karvanlaatu. Takaa hieman ahdas. Tasapainoiset liikkeet.
 
Köade lite för länge till fotostället . Frågade om en okänd person kunde ta foton av mig och Lydi på podiet. Tyvärr blev fotona inte så lyckade. Men fick ngt ok foto av Lydi med pokal och rosetter till minne. 

Och Hannele Mäkelä hade också fotat oss då vi var i ringen. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar