torsdag 21 april 2022

Lydi tränar 21.4.22

 Hade bokat träningstid åt hundarna. Först agility med Tova o sem lydnad med Lydi. Medan Tova tränade, ropade L i bilen. Hon vet alltså vilket ställe det var, fastän hon varit där bara tre gånger.

Efter Tovas träning, tog jag Lydi till agilitysidan. Tränade lite kontakt med henne och sedan via ett par hopp utan ribba, att springa rakt fram till namin. Gick bra.

Sen till andra sidan. L visste genast vart vi var på väg.



Videon från träningen.






På gården ännu inkallning av båda. 


Hemma tömdes memrivan och diskade noggrant. 


onsdag 20 april 2022

Utebus 20.4.22

 Lite snö kvar på vår bakgård. Njutit och suttit ute i solen. Hundarna gillade också. 

 


 















måndag 18 april 2022

Första månaden med Lydi

 Lydi (Ögonflickan av Ulfsäter) flyttade till oss måndag 21.3.22.

Då jag är på jobb och då hundarna blir ensamma hemma, lever Lydi i vardagsrum&tambur medan Tova är i köket och vardagsrummet. Utrymmena är avgränsade med hjälp av hundportar. Arrangemanget har fungerat bra. Tror att Lydi bli van att vara "ensam" och kan ändå ha kontakt med Tova genom portarna. Dessutom är det lättare för mig att begränsa vad Lydi har tillgång till och hittills har hennes förstörelse varit ganska liten. Ett par gånger har hon hittat mattes yllesockor från skåpet. En reflex (med säkerhetsnål) har hon också tuggat på. Mattes stickning har ett par gånger varit nära Lydis tänder. Matte borde genast reagera då Lydi antingen är tyst eller det hörs konstigt klingande från stället hon är.

Har övervakningskameror i köket och sovrummet. Lydi verkar undvika dessa och ett par gånger har jag fått fast henne då hon tuggat på något olovligt.

Lydi har varit en gång på lydnadsträning och ett par andra gånger i hallen. En gång också till Tovas träningar i Fredrikshamn, men då gjorde hon just inget annat än var i folks famnar. Det är också en bra färdighet att öva sig på.

Lydi var under påsken till min pappa på besök. Han tyckte hon var mycket hurtig och kom inte ihåg om mina andra hundar varit likadan. Under påsken besökte vi också Hannele&Nelli i Pyttis, Lines mummila, Katarinaudden och sen var vi på kaffe till Cafe Laituri .

Lydi fick sin andra vaccination ett par dagar före hon fyllde 12 veckor. 14.4. blev hon också finsk medborgare och fick sitt finska registreringsnummer. 

Lydi är inte ännu rumsren (som 3 månader gammal) men gör sina bestyr ute om hon hinner så långt. Få situationer får henne att reagera. Mycket hurtig liten tös som leker med alla saker här hemma. Tuggar också gärna på ben, som vi kan ha därför att Tova inte bryr sig om dem.

Maten äter hon gärna och nu blötläggs den inte mera. Torrfoder smakar mycket bättre då den är knaprig.

Tova älskar inte Lydi, men de kommer bra överrens. Ett par gånger har Lydi lagt sig nära Tova och Tova reagerar inte åtminstone genast på detta. Än så länge kommer Lydi inte upp i soffan eller sängen, så där får Tova vara i fred. Förutom att Lydi gärna håller Tova i svansen. 

Lydi sover bra på nätterna. Försöker aktivera henne på kvällen och som tur leker hon gärna både ensam och med matte.

Lydis bottenfärg har ändrat från vit till vitgråspräcklig. Har kammat henne ett par gånger och det har inte varit någon succe. Men matte ger sig inte. Klorna har också klippts.

söndag 17 april 2022

Tova lyder 9.4.22

 Domare: Kaarina Pirilä

Vi var inte riktigt skärpta och fick ihop bara 134 p. Nu tävlingspaus och borde ev. träna lite bla följandet. 

Nedan videon. Första delen i tre delar. Andra delen som helhet. Tack Marjo för filmandet. 







måndag 21 mars 2022

Lydi är hemma

Åkte över till Stockholm på fredag 18.3. från Helsingfors med Piia-Maarit. Båten var Silja Symphoni eftersom Viking inte åkte ut den fredagen.

På vägen dit stående bord och på morgonen morgonmål för att vi hade en lång dag framför oss. Vägen till Grästorp var bra, motorväg nästan hela tiden. Ett par mindre stopp på vägen för att röra på oss lite och samtidigt söka geogömmor. Hade kollat lämpliga burkar före resan. 

På eftermiddagen var vi framme i Grästorp där Lydi med mamma och andra hundar bodde. Uppfödarna Lars och Carina bjöd på kaffe, smörgås och morotskaka. Piia blev genast förtjust i Lydi som var enda valp kvar. Efter en stund åkte vi vidare till Trollhättan för att hinna till hotellet till middagen som ingick i priset. Hotellet var: Clarion Collection Hotel Kung Oscar och var beläget alltså i Trollhättan. 

Var lite och kollade på staden före middagen. 

På morgonen också en promenad på stan efter frukosten och sedan åkte vi för att plocka upp Lydi och åka mot Stockholm. 

Denna gång var vi inte ens inne hos Lars&Carina . Lars tog bild av mig och Lydi och sedan lyfte han in henne i Piias famn. Carina sade att han lyft in varje valp i bilen då den avhämtats. 

Färden mot Stockholm gick bra. Lydi togs ut på korta promenader och hon var redan då mycket hurtig. Var tvungen att ha henne i koppel och halsband, men vållade inga problem. Hon reagerade inte heller då bilar körde nära henne. Hon låg hela resan i Piias famn och ville i något skede på bakbänken men nöjde sig med att ligga på förvaringsutrymmet mellan bänkarna. 

Vi stannade och åt hamburgare på vägen och då var hon i buren på baksätet. Där skrek hon nog, men vi var inte länge borta och äta måste vi. Hade bara ätit något litet snack på vägen.

Väl på båten Viking Glory, bestämde vi att vi kunde inte lämna Lydi ensam i hytten. Därför gick vi turvis och shoppade och såg oss lite om på båten. Verkade vara råddig.

Natten gick bra. Lydi var lite orolig och låg turvis med oss i sängen. Tidigt på morgonen var vi framme i Åbo hamn och inledde färden mot Kotka. Stannade utanför Åbo och köpte kaffe och semla. 

Framme i Kotka någongång mitt på dagen. Var först inne och hälsade på Tova och sedan togs Lydi in.