fredag 16 augusti 2019

Tova agility Kotka 16.8.2019

Äntligen dags för maxihundarnas hemmatävlingar. Domare: Anne Savioja. "Alla" bekanta hade på sistone gjort trippelnolla på hennes banor, så mina förväntningar var ganska höga.

Otroligt många lillmaxihundar: ca 21 stycken. Varifrån kom de alla plötsligt? Domarens förtjänst eller det att tävlingarna var dryga veckan innan FM?

Första banan verkade helt ok. Andra hoppet efter gungan och A:et var långt på sidan. Försökte komma ihåg att inte gömma det hindret bakom mig då jag valsade.
Ett par gånger var Tova på väg mot fel hinder. På slutrakan var jag för långt bakom Tova för att hinna göra något vid bommen. Men som tur träffade Tovas tass kontakten. Agilitynolla och sjätte plats.


Den andra banan visade sig vara supersvår för nästan alla hundar. Vi gjorde hyl redan på första hindren och sen igen en annan vid A:et. Vet inte riktigt varför Tova inte blev i starten. Kanske hon var osäker över vad som förväntades av henne. Av lillmaxina var det bara en som gjorde nolla.


Hoppbanan såg igen ganska trevlig ut. Samma början som på andra agibanan.
Orsaken till att vi står så länge i starten var att just då som jag går till starten, bestämmer sig en föreningskamrat att diskutera någonting med domaren. Lite oartigt tycker jag eftersom de måste se att vi är färdiga för start. Men tog det som träning...Som tur var Tova lydig och väntade på startsignalen.

Bestämde mig för att göra den på ett annat sätt eftersom vi inte lyckades på förra försöket. Annars också bestämde jag mig för att göra sånt som jag behärskar och att försöka springa så hårt jag kan samt att lita på T. Lyckades ganska bra. Trots bra bana, först en femte plats. Men igen en nolla.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar