söndag 4 augusti 2019

Tova Träskända 3.8.2019

Tova anmäldes igen till agilitytävlingar. Denna gång i Träskända (Järvenpää) eller kanske det ännu hör till Sibbo. Anyhow, domare var Arto Laitinen och han brukade göra relativt trevliga banor. Så också denna gång. Start kl 7 hemifrån och Fiolla fick komma med som maskot.

På schemat agi-agi-hopp och maxina och lillmaxina bekantade sig samtidigt med banan och sen tävlade maxina först.

Bestämde mig för att göra banorna på det sätt som jag var mest bekväm med. Inte alltid optimalt, men försöker lita på Tova att hon gör det jag begär av henne. Och vanligen lyckas vi... Kontakterna är ännu lite svåra för mig. Vill vara säker på att hon gör dem och sen gör jag sådant som jag aldrig gör på träningarna. Har insett att jag inte kan kräva on-off av henne eftersom mitt huvud inte klarar av det. Försöker se till att någon tass rör vid kontaktytan.

Första banan. Svåraste stället var att få hunden till käpparna. Krävde att man lät hunden självständigt söka putkin. Var lite osäker hur T gjorde kontakterna men i mål fick jag höra att det var nolla. Jippii, redan en nolla inför nästa sommarens/höstens FM-tävligar. Ändå bara sjätte plats. Förlorade till de snabbaste med över 10 sekunder. Matte lvoade Tova ostburgare om hon gjorde felfri bana. Löftet uppfylldes senare på kvällen.



Kunde inte låta bli att fundera att om vi på följande bana skulle göra nolla så skulle dubbelnolla vara i bakfickan och sen sådan brukar man behöva för att kvalificera till FM-tävlingar....men....bommens nerkontakt gjordes inte och dit for får vår dubbelnolla. Matte kan inte annat än titta sig själv i spegeln.


Hoppbanan: Helt bra start. Funderade att det kan bli lite bråttom efter pituus och då tankarna hann dit på banan, förde jag inte Tova ordentligt efter muren och hon sprang förbi hoppet och rörde vid putkin. Äsch....mattes fel. Sen improviserade jag lite på slutet.



Efter tävlingarna drog matte lite efter andan och sen åkte vi till Nickby för att på en konditionsbana hitta sex trevliga gömmor. Hundarna njöt också fastän de inte hittade vatten åt sig och matte glömde namina i bilen. Efter länken fick de både och...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar