torsdag 19 mars 2020

fem sekunders utmaningen

Matte är hemma eftersom skolorna här är stängda pga coronaviruset. Hundhobbyna är också lagda på is pga att hundföreningarna har stängt hallarna och uteplanerna. Alla försöker bistå att viruset inte skulle spridas. Får se hur det går och om allt står stilla ännu länge.
Hur som helst, matte läste på facebook om en fem sekunders utmaning med hundarna.
Hunden lämnas ensam sittande och framför den placeras en nami eller flera. Videokamera filmar vad som pågår medan matte/husse lämnar hunden ensam för ca fem sekunder.

Igår onsdag testade jag med hundarna enskilt. Var helt säker på att Tova skulle låta namina vara. Men jag hann just och just stänga dörren, när Tova åt namina. Suck.
Med Iksu visste jag hur det skulle gå. Och hade rätt. Hon var lite långsammare än Tova.
Fiolla överraskade mig och lät namin vara. Duktig flicka!
Tova fick ett nytt försök och mitt kommando var väl så starkt att hon nu inte vågade röra sig.


Idag torsdag gjordes ett nytt försök med alla tre samtidigt. Jag var helt säker på hur det skulle sluta. Hade fel. Alla tre överraskade mig och denna gång positivt. Kanske de hade lärt sig något från igår? Skulle resultatet varit den samma om platsen varit en annan? Det vet ingen. Tror att jag lämnar denna utmaning här...testar kanske igen någongång med något nytt.Många dagar ännu innan jag får åka på riktigt på jobb igen. Eller träna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar