onsdag 2 mars 2022

Valet av Lydi

 
Bestämde mig för att skaffa en hund till. Hittade inget lämpligt i Finland, så jag svängde blicken mot Sverige. Där tog jag kontakt med en uppfödare och valparna föddes 16.1.22. Samma dag som min mamma skulle ha fyllt 75. Öde?
 
Beställde sportlovsresa: flyg till Göteborg och sedan hyrbil från flygfältet. Samtidigt besök hos kusin, som jag inte sett på ungefär 40 år. 
 
Besökte uppfödaren på måndag 28.2. Då jag åkte därifrån hade jag en favorit: en lite mindre mörkare tik som på videon ligger på elkablarna. Uppfödaren sade att han skulle ha valt en annan åt mig. Funderade också på den andra videon, där är "min" mörkare offer och den som uppfödaren hade valt är mobbaren.
 


 
Följande dag åkte jag igen dit. Bestämde mig för att ta ut de två tikarna turvis och se lite hur de reagerar där. Efter det var den ljusare min favorit fastän de båda var jämna också där. 


Väl inne igen fick ljusa valpan posera lite på bordet och i min famn. Beslutet var gjort. Hon skall bli och heta "Lydi". Med det officiella namnet blev det lite missförstånd. Tror att hon heter: "Ögonflickan" av Ulfsäter. Kanske hon heter något annat, men Lydi kommer hon att kallas. 





 

Innan jag åkte hemåt, bestämde sig Lydi för att leka lite. 


 

21.3.22 flyttar hon in med mig och Tova. 


Lydis fakta hittas här: Info. Hon är född 15.1.22 och inte 16.1 som jag först trodde. Bara hon är i Finland, registrerar jag henne här. 


1 kommentar:

  1. Hyvä kasvattajavalinta, pidin paljon Larsin nartuista ja niiden tyypistä kun siellä vierailin. Onnea pikkuisen elämään!

    SvaraRadera