söndag 14 april 2019

Fiollas första officiella agitävlingar.

Hade bestämt mig för att börja tävla officiellt med Fiolla.
Som första tävlingar valdes inte hemtävlingar utan ville testa vingarna på främmande plan. Villmanstrand 14.4. verkade lovande. Domare: Marjo Heino, som jag inte visste så mycket om. Om jag hade vetat hurdana banor hon gjorde, kunde jag ha valt någon annan startplats.
På tre banor, gjordes putkin bara två gånger. På de två första saknades putkin helt och hållet. Konstigt början på den första banan och konstigt slut på den andra.

Första agibanan. Besvärlig början, svårt att komma till käpparna.
Före gungan gissade jag att det kan uppstå problem om jag inte väntar att F hoppar hindret. Hade ändå för bråttom och det blev en vägran. Vid käpparna skyndade jag också i onödan och vi fick ett annat fel. I mål flera sekunders övertid och 10. plats.


Agi1

Andra agibanan. Mycket konstigt slut. Käpparna var jag tvungen att föra ända till slut. Var rädd att F skulle därefter hitta målhoppet.
Problem igen vid käpparna eftersom jag inte väntade på F.
F sprang förbi A:et (såsom också hennes mommo gjort) eftersom matte tänkte mera på livet efter A.
Också här övertid.  Kanske 6. plats.


Agi2

På promenaden förklarade jag åt F att dethär är agility och här skall man inte få tior utan nollor. Vet inte om hon förstod det.

Hoppbanan verkade minst sagt ganska utmanandet. I synnerhet slutet var inte så lätt...massor med valsar. Och hinder 6-9 var inte heller lätta. Bestämde mig för att försöka stanna upp vid käpparna och låta F söka dem själv. Yes, lyckades här. Ändrade mina planer efter längdhoppet.
På målrakan (strax efter nästsista hoppet) snubblade jag och då F kom ut ur sista putkin, visste hon inte alls var jag var.
Men kom i mål med nolla och slutligen var vi tredje. Jihaa....Tog tre starter innan vi fick  vår fösta LUVA. För Ikwil tog det om jag minns rätt, 4 starter innan första nollan.

Hoppbanan


Något magiskt med 14.4. och agility i Willmanstrand? För 6 år sedan, fick Ikwil sitt första hoppcertifikat också i Villmanstrand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar