söndag 28 juli 2019

Tova Fredrikshamn 28.7.2019

Domare: Marja Lahikainen.
Försökte inte fundera så mycket på det faktum att vi saknade en nolla för att få delta i FM i augusti. Nollorna borde vara samlade före 31.7 så dessa tävlingar i F.hamn och  de två starterna i Borgå på onsdag, är våra sista chanser för i år. Visserligen steg Tova till 3-klass först i höstas, så FM kanske inte riktigt är realistiskt men ville försöka in i det sista. Både nolla från hopp- och agibanan skulle duga.

Våra starter först med början kl 11.40 så det var redan då otroligt varmt på planen. Fick förstås inte bilen i skuggan, men satte aluminiumtäcket på framdelen och öppnade alla fönster och bakluckan.
Försökte väta Tova mellan alla starter. Hon var inte alls så pigg på att bli blöt. Hade också duschat henne förrän vi åkte till tävlingsplatsen. Också vätt mattan som hon hade i buren.

Hoppbanan: 0 fp och -3,04. 2. plats
Före käpparna hann jag fundera att nu känns det som om jag fört Ikwil. Kan njuta av varje sekund, åtminstone på hoppbanorna. Gjorde just sådana val som jag vet att är vår styrka. Om de inte sen lyckas så kan vi inget göra åt saken.
Tova har ibland svårt att göra ringen, i synnerhet om den är placerad så där nära publiken. Tillräckligt starkt kommando fick henne att göra den? Och lite spänning på slutet då putkin tänkte vara mera lockande än ett hopp. I mål visste jag att biljetten till FM är inlöst.
Kollade resultaten och tyvärr var en hund snabbare än vi. Den hunden blev i de här tävlingarna både agility- och hoppchampion. Inte illa. Certifikatet skulle inte ha flyttats till oss eftersom vi var så få deltagare.



Första agibanan: 0 fp, -4,11, 2. plats
Ett par ställen där jag funderade hur jag skulle föra T. Efter bommen visste jag att det kunde bli lite bråttom. Hade tänkt valsa efter gungan, men den kändes som konstig och som tur hann jag ändå efter putkin ta emot Tova. Tova svängde sig ganska bra åt rätt håll. Kontakterna är lite si och så. Nu försökte jag faktiskt se till att åtm. en tass rörde kontaktytan. Slutrakan funderade jag länge på hur jag skulle utföra. Kunde ha försökt vara på andra sidan, men tog risk och den lyckades idag.
Också på den här banan  var vi andra. Segraren blev också här agilitychampion.


Andra agibanan: Hyl

Nu bestämde jag mig för att chansa allt och försöka få en felfri snabb bana. Trodde att domaren höjde handen vid A:et. Verkar som om hon inte gjorde det. Lite osäkert ställe före korta putkin. Tänkte ev. göra japan där, men vågade inte. Fortfarande mysterie för mig varför Tova gjorde hindret före käpparna fel väg. Dessutom flera gånger...
Slutet förutom bommens nerkontakt enligt planerna.


Nåja, får vara nöjd med dagens banor. Trots hettan, som mest säkert över 30 grader, gjorde Tova sitt allt.
Efter prisutdelningen fick Tova ett svinöra och vi åkte till MacDonalds på hamburgare. Matte lovade henne en osthamburgare om hon gjorde nolla på första banan idag.
I FM-tävlingarna deltar alltså Tova i lillmaxiklassen och Jippo i mediklassen. Jippo tävlade också förra året, men då var Tova ännu 1-klassare och släkten representerades också av Ikwil-mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar