måndag 10 september 2018

Ikwil DM-agility Kouvola 9.9.2018

Ikwil var anmäld både till de individuella starterna samt till KKS-medilag.
Domare på de individuella banorna var Anne Savioja och på lagbanan Hannele Lummenranta.
Startade före kl 8 hemifrån eftersom Tova och Fiolla skjutsades först till Pyttis där de skulle vara hela dagen hos Tovas syster Täplä och hennes syster Elli. Visste att det skulle bli en lång dag.
Individuella starterna ca kl 9.50 och 12.30 och lagtävlingen enligt tidtabellen kl 16.55.
Körde på ca 35 minuter till Kouvola och fick bilen nära planen.
Första banan var hoppbana och såg helt ok ut. På bekantningen tänkte jag glömma den sista putkin och fick skärpa mig för att minnas den med Ikwil.
Domaren sade att idealtiden hade räknats med hastigheten ca 3,8 m/s och jag undrade varför Ikwil inte klarade sig under den utan var ca 0.58 s för långsam. Efter en tid kom det fram att idealtiden hade räknats med farten 4,2 m/s.
Ikwil var tionde på denna bana och startade sen på agibanan som tionde sista hund.

Hoppbanan:


Agibanan där det svåraste stället var efter A:et. Fick Ikwil till käpparna men där blev det sedan stopp och hyl. Vågade inte heller räta ut Ikwil så mycket eftersom putkin var lite väl nära käpparna och ett par hundar hade slunkit dit. Inget resultat på denna bana och därmed inte heller något resultat i DM.


Många timmars väntande och sen var det dags för lagtävlingen. Tidtabellen i detta skede mycket försenat. Banan såg svår ut. Speciellt då man skulle föra hunden till putkin som var gömd bakom bommen. Största delen av minihundarna valde bommen och inte putkin. Funderade om jag borde vara på andra sidan bommen. Valde dock det andra sättet och beslöt mig för att vänta tills Ikwil redan var inne i putkin.

I lagtävlingen fyra ekipagen och de tre bästa resultaten räknas med.
Som första i vårt lag startade welsh terriern Inka och Katja. De gjorde en fin nolla.
Ikwil och jag startade som nummer två i vårt lag. Ingen stress eftersom vi hade nolla redan. Men vore bra att få resultat.
Början gick bra. Före A:et märkte jag att jag var ganska sen att föra Ikwil till A:et. Och där kom en vägran. Sen tungan mitt i mun och till det svåraste stället. Och vi lyckades. Det sista hoppet måste föras noggrannt och vi lyckades. Kom i mål med 5 fp och lite övertid.


Parson Messi och Marianne gjorde hyl.
KKS medilag var som tredje bästa före ankarens tur.
Pudeln Väntty och Sanna kämpade ända till slut och gjorde resultat. Medilaget placerades sig på silverplats och Ikwil fick igen en DM-medalj. Bra gjort. De andra KKS-lagen lyckades inte få resultat. 

Åkte hemåt först efter kl 20. Delvis mörkt. Till Pyttis efter Tova och Fiolla och hemma efter klo 21. Helt slut. Hela dagen utan ordenlig mat.
På hemvägen bestämde jag mig att Ikwil slutar på toppen och detta var troligen hennes sista tävlingar. Kanske hon ännu tävlar i föreningens mästerskap eller inofficiella tävlingar men inte i officiella sammanhang. Tar i hjärtat, men vet att beslutet säkert är det bästa fastän Ikwil säkert ännu skulle vilja och orka tävla ännu en tid. Dags för Tova att få vara min främsta agilityhund. 

1 kommentar:

  1. Hyvä päätös. Huipulle on hienoa lopettaa kisaura ja jatkaa leppoisammin. Tova on seuraava tähti. <3 Hieno oli hyppis ja huonosti oli ihanneaika laskettu, sillä vauhtia mummelilla olisi pitänyt riittää ihan nollaankin asti.

    SvaraRadera