lördag 22 september 2018

Planerna ändras...

Idag hemmatävlingar i agility i egen hall. Tova var anmäld till 2-klass. Bara en annan litenmaxi anmäld. Domare: Salme Mujunen.
Först var jag på jobb under 1-klassens tävlingar. Snabba, raka banor i den klassen. Tova fick alltså sitta i bilen ca 4 timmar och vänta på sin tur. Som tur gick Marjut och Noora ut med henne.
Första hoppbanan nästan den samma som i 1-klass.
Mest rädd för käpparna eftersom Tova hade redan då hög fart. Men annars verkade banan relativt lätt.

NOLLA! Vann banan och fick LUVA (vår första i 2-klass). Med 3 LUVA kan man byta klass. Tovas hastighet ca 4,68 m/s.



På första agilitybanan bars bommen in. Svåraste stället första putkin. Tänkte att jag vågar inte dra Tova in i högra ändan, därför valsade jag före putkin. Efter gungan tänkte Tova springa förbi hindret, men som tur ändrade hon sin kurs. Bommen på slutet passar inte oss, men som tur träffade Tova kontaktytan och vår andra nolla blev sann. Också seger och LUVA från den här banan.
Hastighet: 3,79 m/s.
Tittade på videon flera gånger med ljudet på. Vilket sus hörs från publiken då Tova trots allt gör hindret efter gungan fastän matte nästan styr henne förbi det.



Funderade länge hur jag skulle göra hinder nr 2 och 3. Beslöt mig att testa på samma sätt som på första agibanan. Lyckades. Alternativ skulle ha varit vals efter hinder nr 3, men var rädd att Tova skulle sprungit till gungan eller fått vägran vid käpparna. På slutet ville jag igen vara mellan bommen och väggen. Var rädd för att Tova annars skulle bonga putkin bredvid bommen. Vid bommen ganska hårt skrik för att Tova inte skulle hoppa över kontaktytan. Hörde ngt hysch från funktionärstältet, trodde ja hyschade mig, men de hade sagt det till varandra då vår nolla var nära.


Med dessa tre nollor fick Tova OIVA dvs rätt att byta tävlingsklass. Och hon tänker göra det. Nästa gång tävlar Tova alltså i 3-klass. Hade skrivit in en massa 2-klasstävlingar för Tova, men nu gäller det att göra nya planer och skriva in 3-klassens tävlingar. Konkurransen i den är stenhård, men är säker på att Tovis klarar den pressen. En tid får hon vara min enda tävlingshund. På våren hoppas jag att Fiolla börjar att tävla.

Ca 4 år i 1-klass. 9 starter i 2-klass och nu är Tova i den högsta klassen. Känns otroligt. Kollar säkert tävlingsboken ett antal gånger innan jag tror på att det är sant. Min lilla Tovis. 💖

Tovis med sina pris. Godis åt matte, gåvokort till agistarter, dentastix och ett par leksaker. 


Dagens resultat känns ännu bättre då det var dagens domare som mätte Tova till maxi. Som tur finns lillmaxiklassen så att Tovis inte skall behöva hoppa så höga hopp.

4 kommentarer:

  1. Aivan mielettömästi onnea!! Onneksi ette olleet kakkosissa sen kauempaa, kohta nähdään kisoissa!

    SvaraRadera
  2. Pitäähän mulla olla ainakin yksi koira kolmosissa.

    SvaraRadera
  3. Onnea Tovis ja Marika. Kolmosissa on hyvä harjoitella ilman paineita.

    SvaraRadera
  4. Kiitos. Joo paljon on vielä treenattavaa mut tehdään sitä nyt kolmosissa. Saas nähdä kuinka pitkälle rahkeet riittää.

    SvaraRadera